Edit Content

info@tairo.ir

راه ارتباط با ما

 زبان و نژاد مردم در کانادا

زبان و نژاد مردم در کانادا

با توجه به سکونت مردم از کشورهای مختلف در کانادا طبیعتا تنوع زبان و نژاد نیز در این کشور زیاد است اما جالب است بدانید که 98 درصد از مردم در کانادا به زبان انگلیسی و فرانسوی صحبت می‌کنند که البته زبان انگلیسی نسبت به فرانسوی رواج بیشتری دارد. 16 درصد از مردم کانادا نیز، هم به زبان انگلیسی و هم فرانسوی صحبت می‌کنند.

ایالت کبک در کانادا یک ایالت فرانسه زبان است که در آن زبان فرانسه رسمیت دارد اما مردم در سایر ایالات، به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. از نظر نژادی هم 76 درصد از مردم کانادا اروپایی و 14 درصد آسیایی هستند.

زبان رسمی کشور کانادا

کانادا یک کشور رسما دو زبانه است، با دو زبان رسمی: فرانسه و انگلیسی. با این حال بر اساس نتایج آماری می‌توان گفت که امروزه در عمل، اکثریت کانادایی ها انگلیسی صحبت می کنند. گروهی به طور همزمان انگلیسی و فرانسوی صحبت می کنند و تنها بخشی از جمعیت آن فرانسوی را به عنوان زبان رسمی خود برگزیده اند. روابط پیچیده قدرت بین این گروه های زبانی یکی از طولانی ترین درام های سیاسی کانادا را در طول تاریخ شکل داده است.

تقابل زبان انگلیسی و فرانسوی در کانادا

اکثر مردم کانادا اصل و نسب خود را انگلیسی می دانند و بیش از 17 میلیون کانادایی، یا حدود 50 درصد از مردم، انگلیسی را به عنوان اولین و تنها زبان خود برگزیده اند. اگر کانادایی هایی که انگلیسی را به عنوان زبان دوم صحبت می کنند (اکثراً مهاجر و کانادایی فرانسوی-کانادایی) یا انگلیسی زبانان بومی که در برهه ای از زمان زبان دوم را یاد گرفته اند، در نظر بگیریم، می‌توان ادعا کرد که تسلط بر زبان انگلیسی در کانادا به حدود 90 درصد می رسد.

کانادایی های فرانسوی زبان، معروف به فرانسوی-کانادایی یا فرانکفون، درصد بسیار کمتری از جمعیت کانادا را تشکیل می دهند که بیش از 90 درصد آنها در استان کبک زندگی می کنند. کبک کانادا تنها استانی است که فرانسوی زبان روزمره مردم آن می باشد.

زبان انگلیسی در کانادا

زبان انگلیسی کانادایی عمدتا ترکیبی از تلفظ های به سبک آمریکایی و ترکیبی پیچیده از هجی انگلیسی و آمریکایی است همراه با یک سری ترکیب های منحصر به فرد کانادایی که در هیچ یک از سنت ها نمی گنجد. به طور کلی می توان گفت قوانین زبان انگلیسی کانادایی دقیقا مشخص نیست و اغلب مورد مناقشه است.

بسیاری از ناشران “دیکشنری های کانادایی” را رد می کنند و دولت کانادا محتوای راهنمای رسمی “انگلیسی سبک کانادایی” را تولید می کند و انتشار می دهد اما هنوز هم بسیاری از کانادایی ها – حتی افراد بسیار تحصیل کرده – بر سر نحوه صحیح تلفظ و هم نشینی کلمات با یکدیگر بحث می کنند و بسیاری از ویراستاران کانادایی بر اساس سلیقه خود عمل می کنند.

از آنجایی که کانادا عمیقاً با فرهنگ آمریکایی در هم آمیخته است، فرهنگ زبانی آن نیز بیشتر به سمت زبان انگلیسی آمریکایی گرایش دارد و غالبا از قواعد و تلفظ های آمریکایی پیروی می کند.

زبان و نژاد مردم در کانادا

زبان فرانسوی در کانادا

بیشتر کانادایی های فرانسوی در کبک زندگی می کنند و از نوادگان شهرک نشینان شرق فرانسه هستند. با این حال، اقلیت قابل توجهی از کانادایی های فرانسوی-کانادایی در آتلانتیک کانادا نیز سکونت دارند که معروف به آکادی ها هستند. اکادی ها نوادگان گروهی دیگر از مهاجران بوده که در غرب کشور کانادا حضور داشته اند.

شما می توانید تفاوت بین گویش آکادیایی و گویش فرانسوی-کانادایی و همچنین گویش پاریسی انگلیسی-کانادایی را که به زبان فرانسوی به عنوان زبان دوم صحبت می کنند، به خوبی مشاهده کنید. با توجه به اینکه از قرن هجدهم میلادی تاکنون دیگر مهاجرت گسترده ای از سوی فرانسوی ها به کشور کانادا صورت نگرفته است، زبان فرانسوی عامیانه در این کشور که توسط 7 میلیون کانادایی صحبت می شود، دارای ویژگی های منحصر به فرد خود می باشد.

با دقت در شیوه صحبت این گروه از مردم کانادا می توان دریافت که تفاوت هایی میان زبان فرانسه کانادایی و آنچه فرانسه پاریسی نامیده می شود وجود دارد. بسیاری از اصطلاحات قدیمی، قواعد گرامی و شیوه تلفظ که در فرانسوی مدرن دیگر کاربرد ندارند، همچنان در صحبت های روزمره فرانسوی –کانادایی به طور پررنگ حضور دارند.

تاکید بر تسلط زبان فرانسه در استان کبک کشور کانادا تا حدی بوده است که در سال 1977، دولت جدایی طلب کبک یک قانون بحث برانگیز را به نام “لایحه 101” تصویب کرد که هدف اصلی آن جلوگیری از معرفی استان کبک به عنوان یک استان چند زبانه بود. این لایحه موجب ایجاد دفتر کار Québécois de la langue Française ، معروف به “پلیس زبان کبک” برای نظارت و جریمه مغازه ها و مشاغلی است که نمی توانند به درستی از زبان فرانسه در تابلوها، بسته ها، منوها، تبلیغات و یا وب سایت های خود استفاده کنند.

زبان فارسی در کانادا

در چند دهه اخیر کشور کانادا یکی از مقصدهای اصلی مهاجران ایرانی بوده است. بسیاری از دانشجویان بین المللی، سرمایه گذاران و متخصصین حرفه ای تمایل دارند که کشور کانادا را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب نمایند. بر همین اساس جمعیت فارسی زبانان کشور کانادا هر سال در حال افزایش است.

در حال حاضر فارسی زبانان در حدود 1.5 درصد جمعیت کانادا را تشکیل می دهند که اکثر آن ها در شهرهای بزرگ و به ویژه شهر تورنتو ساکن هستند. مونترال دومین شهری است که بیشترین تعداد فارسی زبانان را در خود جای داده است.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *