نوشتن رزومه کاری برای افراد تازه کار
نحوه ایجاد یک رزومه کاری
امروز پیدا کردن هر شغلی دغدغه خواست خودش را دارد به این معنا که کارجو برای آنکه بتواند در این امر موفق شود و کاری را به دست آورد که بتواند در آن به علاقه رشته تحصیلی و شرایط مناسبی خود دست پیدا کند باید یک رزومه خوب بنویسد تا بتواند آن را به کارفرما ارائه دهد.
رزومه چیست؟
Cv کلمه کوتاه شده curriculum vitae است که در هنگام درخواست کار به کارفرمای خود ارائه داده می شود. این مدرک (cv) این امکان را فراهم می سازد که خود را در کوتاه ترین زمان معرفی نمائید.
در رزومه اشاره به تحصیلات، مهارت، و حتی تجربه شخص ذکر می گردد .
آشنایی با اجزای رزومه استاندارد
مشخصات تماس : نام کامل،تاریخ تولد، آدرس خانه، شماره همراه، پست الکترونیک درج می شود.
پروفایل : پروفایل در ابتدای رزومه قرار می گردد زیرا یک شرح کامل از ویژگی های شماست و یا دلایل شخص برای کار در یک محیط خاص است. برای این بخش نیز دستاوردها و مهارت های مربوط به شغلی را که میخواهید انتخاب کنید درج می شود. همانطور که بیان شد این قسمت باید مربوط به زمینه ای باشد که درخواست کار آن را دارید زیرا پیوست باید ارتباط با کار داشته باشد. به همین دلیل باید کوتاه و مفید قید گردد.
تحصیلات : تحصیلات قبلی خود، از جمله مدارک های حرفه ای را دسته بندی کنید و تاریخ هر کدوم نیز درج گردد. مدارکی که به تازگی دریافت کردید ابتدا نوشته شود تا به آخر. ویژگی های فردی خود را تنها در جای مربوطه از رزومه نوشته شود.
تجربه کاری : تجربیات خود را با ترتیب زمانی معکوس بنویسید و مطمئن شوید که مربوط به شغلی است که می خواهید در آن استخدام گردید.
مهارت و دستاوردها : در این قسمت توانایی و مهارت های خود را بنویسید. هر آن چه را که مینویسید باید مربوط به کار باشد. زیاد از حد اغراق آمیز نباشد. زیرا در مصاحبه کاری باید آن را ثابت کنید به همین دلیل باید یک رزومه مبتنی برا مهارت نوشته شود.
علایق : صرفا نوشتن مواردی همچون به سینما ، نویسندگی و مطالعه در بخش “علایق شما” در رزومه توجه کارفرما را جلب نمی کند. به همین دلیل گفته می شود که علایق مربوط به کار نوشته شود.
به عنوان مثال اگه می خواهید ژورنالیست شوید علاقه شما به وبلاگ نویسی بسیار تاثیر گذار است.
استاندارد یک رزومه چگونه است؟
از فونت هایی همانند Comic Sans خودداری شود. برعکس از فونت های حرفه ایی تر همانند Arial یا Times New Roman با اندازه قلم 10 تا 12 استفاده شود. مطمئن شوید که کل رزومه شما با یک فونت نوشته شده است. سایز عنوان های رزومه بین 14 تا 16 باشد و فراموش نکنید ان را bold کنید.
- توجه داشته باشید همه چیز را به صورت مرتب لیست کنید تا چشم کارفرما را به رزومه جلب نمائید.
- رزومه باید از نظر ساختاری منظم و دقیق باشد فاصله بین خطوط یکسان باشد.
- باید چیدمان رزومه به گونه ای باشد که خوانایی آن با دقت انجام گیرد.
رزومه شامل چه مواردی نمی شود؟
الزامی نیست که عکس، سابقه حقوق و دستمزد و دلیل ترک کار قبلی خود را درج کنید. شرایط لازمه برای رزومه های بین المللی فرق دارد و به کشوری که متقاضی آن هستید هم بستگی دارد. در بقیه کشورها ، اطلاعات خصوصی همانند تاریخ تولد، ملیت، وضعیت تاهل و تعداد فرزندان شما و عکس امکان دارد لازم باشد.
نوشتن رزومه کاری حرفه ای
- تا جایی که امکان دارد از بیان ساده در زومه استفاده شود. به عنوان نمونه می توانید از کلماتی همانند “ایجاد شده” ، “تجزیه و تحلیل” و “ابداع شده” درج شود تا خود را به عنوان شخصی نام ببرید که ابتکار عمل دارد.
- در رزومه سعی شود خطایی پیدا نشود . از یک نرم افزار برای چک کردن املای رزومه خود استفاده کنید یا از فردی بخواهید تا رزومه شما را مرور کند.
- مطمئن گردید که آدرس ایمیل شخصی شما مناسب رزومه است یا از یک حساب کاربری جدید استفاده کنید.
- هرگز در رزومه یا درخواست خود دروغ نگویید. زیرا در این صورت دروغگویی خود را به کارفرما ثابت کردید همچنین پیامدهای جدی نیز به همراه خواهد داشت. به عنوان نمونه تغییر نمره مدرک تحصیلی به عنوان کلاهبرداری محسوب می شود.
- اگر شما رزومه خود را ارسال می کنید، آدرس منزل خود را در آن درج نکنید زیرا مورد هدف کلاهبردری قرار می گیرد.
از چه کلماتی در رزومه بهتر است استفاده گردد؟
کلماتی همانند :
- دقیق
- سازگار
- سخت کوش
- خلاق
- قابل اعتماد
- مسئولیت پذیر
علاوه بر استفاده از کلمات صحیح، همچنین باید ویژگی های خود را بر اساس دستاوردهای حقیقی بیان کنید. زیرا باید توانایی شایستگی خود را به طور کامل اثبات کنید.